Megszaporodni látszanak a botránygyanús ügyek az Országos Mentőszolgálatnál az új főigazgató hivatalba lépése óta. A legutóbbi hírek szerint például a Közbeszerzési Döntőbizottság megtiltotta a szerződéskötést az OMSZ járműtenderének győztesével.  A tét nem kicsi, nettó 679 millió forintról, illetve ezzel egyenértékű mentőautó beszerzésről szól.

Ez csak a kezdet, hiszen azt a még plusz egy milliárd forintot, amit az OMSZ gépjármű beszerzésre fordíthatott volna, a kormány megvonta, bár így is még 800 millió forint áll rendelkezésre, amit tavaly év végén és idén év elején jelentettek be. Valószínűsíthető azonban, hogy legkésőbb az OMSZ következő évi költségvetésbe ezt a megvont összeget beépítik, hiszen a gépjárműpark igencsak elöregedett.

A pályázatot (bár a pályázat tartalma nem teljes körűen ismert) az összességében a legjobb ajánlatot tevő Scorpió Kft. nyerte, azonban az OMSZ arra hivatkozva, hogy az alkalmasságát igazoló dokumentumokat nem teljes körűen nyújtotta be, végül a második legjobb ajánlatot tevő W.A.S. Wietmarscher Polska Sp. zo.o.-t hirdette ki nyertesnek. A Scorpió Kft.ezek után a tendert megtámadta, így most a Közbeszerzési Döntőbizottságnál áll az ügy, akik a szerződéskötést megtiltották az ítélethozatalig.

A mentőautó beszerzést már a legelején támadták, hiszen amikor a műszaki paraméterek ismertté váltak, felmerült a kérdés, hogy van-e elég „C” kategóriás jogosítvánnyal rendelkező mentőautó sofőr az OMSZ-nál. Szerencsére, az ezt firtató sajtó megjelenésekre órákon belül megjött a megnyugtató válasz Győrfi Páltól, hogy az alkalmazott gépkocsivezetők nagy része rendelkezik „C” kategóriás jogosítvánnyal. Azonban az OMSZ utóbbi állításának hitelességét éppen a gyorsasága kérdőjelezheti meg. A jelenleg használatban lévő mentőautók mintegy harmadának az életkora meghaladja a jogszabályban (5/2006 Eüm rendelet) előírt 10 évet, a helyzetet végül az ÁNTSZ ideiglenes engedélyével oldották meg, azaz a tíz éves korlátot kitolták.

Az új mentőautók mellé új munkaruhát is ígért az új főigazgató, bár a legutóbbi munkaruha tendert éppen ő állította le – mellesleg nagyon helyesen – annak botrányos volta miatt. Emlékeztetőül, még 2009-ben az OMSZ-t a Pfizer gyógyszergyár alapítványa, az Aegrotus összesen 180 millió forinttal támogatta, a támogatás célja új munka- és védőruha beszerzése volt. Összesen 2800 munkaruhát készítettek el. Egy munkaruha kollekció a következőkből állt: télikabát, kivehető polár pulóver és egy téli nadrág.Amennyiben a fenti összeget elosztjuk a dolgozók számával, kiderül, hogy ennek a három ruhadarabnak az ára valamivel több, mint 64 ezer forint.

Csak összehasonlításképpen, a légimentésben dolgozó egészségügyi személyzetet a következő munkaruha kollekcióval szerelték fel ugyanekkora összegből: télikabát kivehető béléssel, nadrág, pulóver, steppelt mellény, 2 -2 db hosszú- rövid ujjú póló és a költségekbe még egy igen márkás (Columbia) bakancs is belefért. Nem csoda tehát, hogy a lóláb kilógott, hiszen a Pfizer adomány után – már minisztériumi pénzből – kicsit magasabb áron indított közbeszerzési eljárást az OMSZ munkaruhák vásárlására. Az már csak a beszerzés non plus ultrája, hogy a légimentők egyenruhája még ma is hordható, az OMSZ kollekciója pedig fél év alatt hordhatatlanná vált.

Az OMSZ főigazgatója külső megújulást is ígér, mint mondja, az új szlogent - Hivatás az Életért - már megtalálták. A mondat azért furcsa és nehezen értelmezhető, mert alapjaiban feltételezi a belső megújulást is. Tekintsük tehát át a főigazgató első kilenc hónapjának mérlegét!

Szinte az összes volt vezető ma is az OMSZ-nál dolgozik és a fizetése sem csökkent. A volt főigazgató, akinek a vezetése alatt a munkaruha botrány is kipattant, szintén a szolgálatnál van, főigazgató helyettesi beosztásban. Nemrég zárult a régióvezetők újra pályáztatása, a hét régióból hatban írtak ki pályázatot és csupán egyben történt vezetőcsere. Abban a régióban, ahol KDNP Cicerójaként is emlegetett Dr. Puskás Tivadar KDNP-s képviselő és szombathelyi polgármester töltötte be a régióvezetői pozíciót, pályázat nem indult, nyílván parlamenti feladatai befejeztével visszavárják. A menedzsment nem szűkült, hanem jelentősen bővült, a főigazgató munkáját a főigazgató helyettesek és az új igazgatói funkciók mellett, immár egy úgynevezett törzskar is támogatja, valamint újdonságként megnyílt a régióvezető-helyettesi új pozíció is.

A vízfej tehát rendületlenül nő, miközben az állomány elégedetlensége egyre nagyobb. Már szó sincs a több milliárdos uniós beruházásokról (mentésirányítás, sürgősségi betegellátás fejlesztése), ezeknek úgy tűnik, megpecsételődött a sorsa. Jó hír azonban, hogy az önmagát is képtelen irányító OMSZ fogja a jövőben elvégezni a betegszállítók irányítását is.

Az új szlogennel is óvatosabb lennék, mert könnyen úgy járhat az OMSZ, mint a rendőrség, ahol a kocsik hátulján egyre többször találkozom a „Szolgálunk és Védünk” szlogen helyett a „Szolgálunk és Végünk” szlogennel, így a „Hivatás az életért” is könnyen átalakulhat „Szívatás az Életért” szlogenné.